ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΙΓΥΠΤΙΩΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ.

Εφημερίδα ΦΩΣ του ΚΑΪΡΟΥ και η  Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας

Άρθρο Βασιλείου Α. Ζουές

Ειδικός Γραμματέας Συνδέσμου Αιγυπτιωτών Ελλήνων

 

Η παρουσία των Ελλήνων στην Αίγυπτο, σύμφωνα με ιστορικές μελέτες, ξεκινάει από την εποχή των Φαραώ όπου εμπορικές και όχι μόνο σχέσεις συνέδεαν τους δύο λαούς.

Η  αρχαία πόλη «Ηλιούπολη» αποτέλεσε κέντρο πνευματικής ανέλιξης με αποτέλεσμα η πόλη αυτή, να ελκύει τους Έλληνες διανοούμενους Φιλόσοφους της εποχής εκείνης που την επισκέπτονταν για την διεύρυνση των φιλοσοφικών τους αναζητήσεων.

Οι Έλληνες εμφανίζονται περισσότερο  και με μεγαλύτερη επιρροή σε όλους τους τομείς  την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και στη συνέχεια στα χρόνια της  Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, είναι μεν έντονη η παρουσία τους  όμως δεν έχουν  ιδρύσει ακόμη Κοινότητες.

Μετά την επικράτηση των Αράβων στην περιοχή αυτή, η ελληνική παρουσία δεν είναι εμφανής.

Αρκετούς αιώνες αργότερα, όταν το τιμόνι της εξουσίας της χώρας ανέλαβε ο περίφημος Μωχάμεντ Άλη (Τουρκαλβανός πασάς από την Καβάλα) ο δημιουργός της σύγχρονης Αιγύπτου, -τίτλος που του απένειμε η ιστορία- κατήργησε τους περιορισμούς που υπήρχαν σε βάρος των ξένων υπηκόων και προσπάθησε να αφήσει τα πράγματα πιο ελεύθερα. Ο Μωχάμετ Άλη έθεσε τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό της χώρας. Ο ικανός και δραστήριος αυτός ηγεμόνας, στην προσπάθειά του να εκσυγχρονίσει την οικονομία και τον τεχνικό εξοπλισμό της χώρας, ενθάρρυνε την εγκατάσταση των Ευρωπαίων γενικά και ιδιαίτερα των Ελλήνων, γιατί αντιλήφθηκε πόσο μεγάλη μπορούσε ν’ αποβεί η συμβολή τους στην επιτυχία των σχεδίων του. Ευνόησε, λοιπόν, τους Έλληνες και συνεργάστηκε μαζί τους με αποτέλεσμα να θεμελιωθεί και ν’ ακμάσει η ελληνική παροικία.

Έτσι ξεκίνησε ένα μεγάλο ξένο μεταναστευτικό ρεύμα προς την Αίγυπτο το οποίο αποτελείτο και από πολλούς Έλληνες.  Το 1833 συστήνεται το πρώτο Ελληνικό Γενικό Προξενείο στην Αίγυπτο και συγκεκριμένα στην Αλεξάνδρεια με Πρόξενο τον Μιχαήλ Τοσίτσα ο οποίος τυγχάνει και στενός φίλος του Μωχάμεντ Άλη.

Αργότερα το 1835 συστήνεται και το Ελληνικό Προξενείο του Καΐρου και από το 1843 αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτες Ελληνικές Κοινότητες. Το 1922 μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή πολλοί Έλληνες μεταναστεύουν στην Αίγυπτο. Ο Ελληνισμός της Αιγύπτου βρίσκεται στο απόγειό του φθάνει περίπου τις 350.000.

Την δεκαετία του 1950 λόγω των πολιτικών εξελίξεων στην Αίγυπτο, πτώση του Βασιλέως Φαρούκ του Α’ τελευταίου ηγεμόνα της Βασιλικής Οικογένειας του Μωχάμεντ Άλη, η πολιτική του τότε Προέδρου Συνταγματάρχου Γκαμάλ Αμπντ Ελ Νάσερ και η κρατικοποίηση-εθνικοποίηση των επιχειρήσεων, οι Έλληνες – όπως και πολλοί ξένοι υπήκοοι – αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Αίγυπτο. Σήμερα σε όλη την Αίγυπτο οι Έλληνες δεν ξεπερνούν τις 5.000 (πέντε χιλιάδες).

 oι Ελληνικές Κοινότητες στην Αίγυπτο

Tο 1843 ιδρύεται η πρώτη Ελληνική Κοινότητα στην Αίγυπτο, η Πρεσβυγενής Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας με πρώτο Πρόεδρο τον Μιχαήλ Τοσίτσα ο οποίος ήταν και Γενικός Πρόξενος στην Αλεξάνδρεια. Το 1856  ιδρύεται η Ελληνική εν Καΐρω Κοινότητα των Ορθοδόξων η οποία αποτελείται από Έλληνες που διαμένουν στο Κάιρο και από Συρορθοδόξους (Αραβόφωνες Χριστιανοί Ορθόδοξοι). Πρόεδρος της Κοινότητας αυτής είναι ο εκάστοτε Πατριάρχης Αλεξανδρείας. Αργότερα, στο Κάιρο, το 1904  αποφασίζεται η ίδρυση μιας άλλης  κοινότητας  η οποία θα είναι αμιγώς Ελληνική. Έτσι το Μάιο του 1904 ιδρύεται η Ελληνική Κοινότητα Καΐρου «η Κοινότης» η οποία αποτελείται μόνο από Έλληνες ομογενείς που διαμένουν στο Κάιρο και στα περίχωρά του και με τη μορφή αυτή υφίσταται μέχρι σήμερα. Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας δεν έχει πλέον καμία ανάμειξη στη διοίκησή της και  Πρόεδρός της εκλέγεται κάποιος από τα μέλη της. Πρώτος Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου ήταν ο Αλέξανδρος Ρόστοβιτς Μπέης. Όμως δεν είναι μόνο αυτές οι δυο Κοινότητες, σε όλη την Αίγυπτο υπήρξαν πάνω από 20 Ελληνικές Κοινότητες (σχεδόν σε κάθε μεγάλη πόλη υπήρχε Ελληνική Κοινότητα π.χ. στην Τάντα, στο Σουέζ, στο Ασσουάν, στο Ζαγαζίγκ, στη Μανσούρα, στην Ιμπραημία κ.α.) οι οποίες αφού μειώθηκε ο αριθμός των Ελλήνων στην Αίγυπτο, συγχωνεύτηκαν είτε με την Ελληνική Κοινότητα Καΐρου είτε με την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας. Σήμερα υφίστανται μόνο 5 Κοινότητες ήτοι Καΐρου, Αλεξανδρείας, Πορτ-Σαΐντ, Ισμαηλίας και Κάφρ Ελ Ζαγιάτ.

 oι Ναοί στην Αίγυπτο

Παρόλο που η Αίγυπτος είναι μια μουσουλμανική χώρα οι Ελληνικές Κοινότητες κατάφεραν να ανεγείρουν λαμπρότατους Ελληνορθόδοξους Ναούς. Στην Αίγυπτο εδώ και αρκετούς αιώνες βρίσκεται η έδρα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας το οποίο διαθέτει δεκάδες Ελληνορθόδοξες εκκλησίες στην Αίγυπτο. Παράλληλα υπάρχουν και οι Κοινοτικοί Ναοί.

Μεγάλης ιστορικής σημασίας στην χερσόνησο του Σινά, εκτός από το Θεοβάδιστο όρος που ο Μωυσής έλαβε τις δέκα εντολές, παραμένει και η Ιερά Μονή Σινά με πολιούχο της την Αγία Αικατερίνη.

 Τα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια στην Αίγυπτο

Μέχρι σήμερα λειτουργούν στην Αίγυπτο Ελληνικά Σχολεία. Συγκεκριμένα στο Κάιρο λειτουργεί η Αχιλλοπούλειος Σχολή (Κοινοτικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό) και η Αμπέτειος Σχολή (Γυμνάσιο και Λύκειο της Ιεράς Μονής Σινά) και στην Αλεξάνδρεια λειτουργούν τα Κοινοτικά Σχολεία (Νηπιαγωγείο, Τοσιτσαία Πρατσίκειος Δημοτική Σχολή και Αβερώφειο Γυμνάσιο -Λύκειο). Εκτός από τα Ελληνικά Σχολεία λειτουργούν και κάποια Τμήματα ελληνομάθειας τόσο στο Κάιρο στο Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου όσο και σε άλλες πόλεις της Αιγύπτου και απευθύνονται είτε σε ελληνόπουλα που φοιτούν σε ξένα σχολεία, είτε σε Αιγυπτίους που επιθυμούν να διδαχθούν την Ελληνική γλώσσα. Παλαιότερα κάθε Ελληνική Κοινότητα είχε το δικό της σχολείο. Στο Κάιρο λειτουργούσε παλαιότερα η Ανωτέρα Τουριστική Σχολή αλλά και επαγγελματικές σχολές (ημερήσιες και νυχτερινές) ενώ στην Αλεξάνδρεια λειτουργούσε η Σαλβάγειος Επαγγελματική Σχολή.

  Αθλητικά Σωματεία στην Αίγυπτο

Όπως έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι «Νους υγιής εν σώματι υγιεί» οπότε δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την Αιγυπτιώτικη παροικία και τα Αθλητικά Σωματεία. Σήμερα υπάρχουν μόνο τέσσερα: οι Ελληνικοί Ναυτικοί Όμιλοι Καΐρου και Αλεξανδρείας, η Αθλητική Ένωση Αλεξανδρείας και ο ΠΑΟΚ (Παροικιακές Αθλητικές Ομάδες Καΐρου).

Η Ελληνική Κοινότητα Καΐρου διέθετε στάδιο στο οποίο γινόντουσαν οι Σχολικές Επιδείξεις, παρελάσεις, αθλητικές συναντήσεις διαφόρων Αθλητικών Σωματείων (ελληνικών και ξένων)

Θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ και στον Προσκοπισμό ο οποίος υπάρχει ενεργά  στην Αίγυπτο από το 1913 και μέχρι και σήμερα (Προσκοπείο Αλεξανδρείας και Καΐρου). Θυμάμαι όταν ήμουν μικρός σαν Λυκόπουλο και αργότερα σαν Πρόσκοπος την συμμετοχή μου στις Προσκοπικές δραστηριότητες καθώς και τις περιφορές του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή στους Ναούς.

 Σωματεία και Σύλλογοι

Αρκετά τα σωματεία που κοσμούσαν την Αίγυπτο. Ιδρύθηκαν Λέσχες που διοργάνωναν χορούς για την παροικία, Ελληνικά Κέντρα. Το Ελληνικό Κέντρο Καΐρου υπάρχει μέχρι και σήμερα αλλά λειτουργεί με άλλη μορφή. Διάφοροι Σύλλογοι όπως Αποφοίτων των Ελληνικών εκπαιδευτηρίων, Φιλανθρωπικά Σωματεία που προσέφεραν την βοήθειά  τους στους απόρους συμπατριώτες μας. Ακόμη συστήθηκαν και πολλές Αδελφότητες όπως Κρητών, Πελοποννησίων, Λημνίων, Χιωτών κ.α.

Σήμερα στο Κάιρο υπάρχουν μόνο δυο αδελφότητες (Χιακή και Κυπριακή). Κυπριακή Αδελφότητα υπάρχει και στην Αλεξάνδρεια η οποία είναι και η Κεντρική Επιτροπή. Επίσης λειτουργούν στην Αλεξάνδρεια ο Μικρασιατικός Σύλλογος αλλά και Σύλλογος Ελλήνων Επιστημόνων (Πτολεμαίος Α’).

Παραμένουν λίγα πλέον Σωματεία τα οποία παρόλο που μειώθηκαν τα μέλη τους συνεχίζουν με ζήλο το βαρύ τους έργο.

Ελληνικά Νοσοκομεία

Οι δυο μεγάλες Κοινότητες Καΐρου και Αλεξανδρείας είχαν Ελληνικό Νοσοκομείο. Στην Αλεξάνδρεια το Κοτσίκειο Νοσοκομείο το οποίο κρατικοποιήθηκε την εποχή του Συνταγματάρχη Γκαμάλ Αμπντ Ελ Νάσερ στον ίδιο χώρο πρόσφατα επαναλειτούργησε ο Ιερός Ναός των Αγίων Θεοδώρων που μετονομάστηκε σε Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου. Στο Κάιρο, το Ελληνικό Νοσοκομείο  Καΐρου το οποίο ιδρύθηκε το 1912, παραμένει μέχρι και σήμερα στην Ελληνική Κοινότητα Καΐρου και είναι πλέον το μοναδικό Ελληνικό Νοσοκομείο εκτός Ελλάδος.

Στον ίδιο χώρο βρίσκεται και το Ελληνικό Γηροκομείο «Άγιος Παντελεήμονας».

Στην Αλεξάνδρεια σχετικά πρόσφατα η Ελληνική Κοινότητα επαναλειτούργησε σε νέες βελτιωμένες εγκαταστάσεις το Ελληνικό Γηροκομείο το οποίο φιλοξενεί την τρίτη ηλικία.

 Ο Παροικιακός Τύπος

Τόσο στο Κάιρο όσο και στην Αλεξάνδρεια κυκλοφορούσαν πολλές Παροικιακές Εφημερίδες. «Κάιρο», «Σφίγγα», «Πάροικος», «Ταχυδρόμος», «Χρόνος» κ.α. Μέχρι το 1998 στο Κάιρο εκδιδόταν η ημερήσια εφημερίδα «Φως» με τελευταίο της εκδότη τον αείμνηστο Σωκράτη Πατέρα. Μετά το θάνατό του η Ελληνική Κοινότητα Καΐρου εκδίδει το «Νέο Φως». Στο ξεκίνημά της  ήταν 15νθήμερη και Διευθυντής της ήταν ο αείμνηστος Γιώργος Ξενουδάκης ο οποίος μαζί με το «Νέο Φως» εξέδιδε και την «Πατρίδα» και την «Εφημερίδα των Αιγυπτιωτών».

Σήμερα εκδίδονται δύο Ελληνικές Εφημερίδες στην Αίγυπτο  το «Νέο Φως» του Καΐρου το οποίο εκδίδει η Ελληνική Κοινότητα Καΐρου και «Ο Ταχυδρόμος της Αλεξάνδρειας» που εκδίδεται από την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας. Αρχισυντάκτης των δύο αυτών κοινοτικών εφημερίδων είναι ο δημοσιογράφος Νίκος Κάτσικας.

  Γράμματα και Τέχνες

Οι Έλληνες της Αιγύπτου δεν αναμείχθηκαν ποτέ στην πολιτική ζωή της χώρας. Ίσως και η πολιτική κατάσταση της Αιγύπτου να μην το επέτρεψε. Έλαβαν όμως μέρος σε  διαδηλώσεις της χώρας στο πλευρό του αδελφού Αιγυπτιακού λαού. Το 1956 όταν εθνικοποιήθηκε η Διώρυγα του Σουέζ, ο Αγγλικός Στρατός απέσυρε όλους τους ξένους πιλότους της Διώρυγας. Μόνο οι Έλληνες πιλότοι παρέμειναν.

Απεναντίας ασχολήθηκαν με τις τέχνες και τα γράμματα. Είναι γνωστό ότι ο Έλληνας ποιητής Κωνσταντίνος Π. Καβάφης γεννήθηκε και έζησε  στην Αλεξάνδρεια, ένα μεγάλο μέρος από τα ποιήματά του αναφέρονται σε αυτήν.

Από την Αλεξάνδρεια επίσης ήταν και η Πηνελόπη Δέλτα, κόρη του Εμμανουήλ Μπενάκη.

Στο Κάιρο γεννήθηκε και μεγάλωσε ο λογοτέχνης Στρατής Τσίρκας και ένα από τα πιο γνωστά του έργα είναι «Η Λέσχη». Εμφανή είναι και η παρουσία των Ελλήνων στον Αιγυπτιακό κινηματογράφο όπως ο Γεώργιος Ιορδανίδης, η ηθοποιός -χορεύτρια Καίτη καθώς και πολλοί σκηνοθέτες, ηχολήπτες κ.α. Μάλιστα πολλοί Αιγυπτιώτες (ηθοποιοί, τραγουδιστές, σκηνοθέτες, μουσικοσυνθέτες κ.α.) συνέχισαν την καριέρα τους στην Ελλάδα.

Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφέρω ότι στο Κάιρο υπήρχαν Ελληνικά στούντιο που γυρίστηκαν και πολλές ταινίες από την Ελλάδα όπως «Σάντα Τσικίτα», «Ένα βότσαλο στη λίμνη» κ.α.

 Κοινωνικοί και Επαγγελματικοί Τομείς

Οι Έλληνες στην Αίγυπτο ασχολήθηκαν με διάφορα επαγγέλματα. Αυτοί που έμεναν στην Αλεξάνδρεια και σε παράλιες πόλεις ασχολήθηκαν με το εμπόριο αντίθετα αυτοί που έμεναν στο Κάιρο ήταν παντοπώλες, ράφτες, μικροεπιχειρηματίες, κ.α. Πολλοί ασχολήθηκαν και με την καλλιέργεια του βάμβακα και άλλοι ήσαν καπνέμποροι όπως ο Τσανακλής, οι Αδελφοί Κυριαζή κ.α. Σήμερα οι νέοι μετανάστες της 1ης γενιάς έρχονται στην Αίγυπτο για να εργαστούν σε κάποια εταιρεία ή να ανοίξουν κάποιο εργοστάσιο στην βιομηχανική ζώνη. Σχεδόν κανείς δεν έρχεται έτσι στο άγνωστο. Για να μεταναστεύσουν εδώ πρέπει να έχουν έτοιμη δουλειά. Τα πράγματα πλέον είναι τελείως διαφορετικά.

 

                  Οι Αιγυπτιώτες στον Ελλαδικό Χώρο

Το 1933 ιδρύεται ο Σύνδεσμος Αιγυπτιωτών Ελληνών, με την επωνυμία Σύλλογος των εξ Αιγύπτου και Σουδάν Ελλήνων, με την υπ’ αριθμό 10233/ 19 Δεκεμβρίου 1933 Απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών. Για την πρώτη περίοδο, 1933-1940, δεν υπάρχουν στοιχεία, ούτε πρακτικά Γενικών Συνελεύσεων, ούτε Πρακτικά Συνεδριάσεων Δ.Σ.

 Η Πρώτη  Γενική Συνέλευση μετά τον πόλεμο, στις 18 Φεβρουαρίου 1945: Πρόεδρος του Συλλόγου τότε ο Π. Χατζημανώλης, Πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης ο Π. Χατζηπάνος και Γραμματέας ο Δ. Κουλαμπίδης. Παρόντες 30 μέλη. Αναγιγνώσκονται τα Πρακτικά της τελευταίας  Γενικής Συνέλευσης, της 10ης Ιουνίου 1940, όπου αναφέρονται τα γεγονότα τα οποία ακολούθησαν έως την απελευθέρωση «….Κατ’ αυτήν και πάλιν εφρόντισε κατά μέτρον των ατομικών και οικονομικών δυνάμεων των μελών του διά την παντοιοτρόπως εξυπηρέτησιν εκείνων εκ των Αιγυπτιωτών οίτινες κατέφευγον εις τον Σύλλογον. …. …… Η περίοδος της δουλείας υπήρξεν μακρά και επίπονη ιδίως δε δια τους αποκλεισθέντες ενταύθα, στρατευσίμους και μη, αιγυπτιώτας – η υπέρ αυτών μέριμνα δεν ήτο εντός του προγράμματος του Συλλόγου μας, εν τούτοις το Δ.Σ. εθεώρησεν καθήκον του να ασχοληθεί δι’ αυτούς και προέβει εις σχετικά διαβήματα τα οποία ενίσχυσαν τας προσπαθείας ας έτερα επίλεκτα μέλη του εξ Αιγύπτου Ελληνισμού, αναλάβοντα την πρωτοβουλίαν και την διαχείρισιν κατέβαλον. ….». (διαβήματα προς κάθε αρμόδια αρχή για έκδοση αδειών επιστροφής στην Αίγυπτο των ομογενών και φοιτητών, διανομή τροφίμων και παροχή συσσιτίου σε συνεργασία με την «Ένωση των εξ Αιγύπτου αποκλεισθέντων Ελλήνων Φοιτητών, Εφέδρων και Εθελοντών»).

Σ’ αυτή τη Γενική Συνέλευση έγινε πρόταση για «….την τροποποίησιν της επωνυμίας του Συλλόγου ως νέαν δε τοιαύτην προτείνει όπως ο Σύλλογος μετονομαστεί  Σύνδεσμος Αιγυπτιωτών Ελλήνων. ….». Η τροποποίηση επικυρώθηκε με την υπ’ αριθμό 5093/ 5 Νοεμβρίου 1945 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.

Με πρωτοβουλία του Συνδέσμου η Πλατεία στη συμβολή των οδών Πατησίων και Λεωφόρου Αλεξάνδρας μετονομάζεται σε «Πλατεία Αιγύπτου» σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για την φιλοξενία της εξόριστης Ελληνικής Κυβέρνησης από το Αιγυπτιακό Κράτος κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου.

Την περίοδο 1957-1975 αρχίζει ο μαζικός επαναπατρισμός από την Αίγυπτο και τη χρονιά αυτή εγγράφονται στο Σύνδεσμο 378 νέα μέλη και κατά εκατοντάδες την επόμενη περίοδο φθάνοντας τα 1.354 νέα μέλη το 1963. Τα προβλήματα των επαναπατρισμένων Αιγυπτιωτών Ελλήνων  είναι μεγάλα, ζωτικής σημασίας και χρήζουν άμεσων λύσεων.

Το 1963 ο Πρόεδρος και τα Μέλη του Δ.Σ. με μεγάλες προσπάθειες πέτυχαν από την Υπηρεσιακή Κυβέρνηση του Π. Πιπινέλη το δικαίωμα της  ένταξης των Αιγυπτιωτών Ελλήνων στα Ασφαλιστικά Ταμεία της Ελλάδας.

Ο Σύνδεσμος Αιγυπτιωτών Ελλήνων από την ίδρυσή του επιδεικνύει γόνιμη δράση και σημαντική προσφορά προς την Αιγυπτιώτικη Κοινότητα στην Ελλάδα και την Ελληνική Παροικία στην Αίγυπτο και προς τους Αιγυπτιώτες όπου γης.

Για την προσφορά του αυτή τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών το 1985 και με τον Σταυρό του Αγίου Μάρκου Ά Τάξεως από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας το 1987.

Στόχοι του Συνδέσμου Αιγυπτιωτών Ελλήνων είναι η συσπείρωση των Αιγυπτιωτών στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, η διάσωση και προβολή των παραδόσεων της ιστορίας των Ελλήνων της Αιγύπτου και η διάδοση της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς στην έξω κοινωνία.

Σήμερα ο Σύνδεσμος Αιγυπτιωτών Ελλήνων διαθέτει ιδιόκτητο εντευκτήριο στο κέντρο της Αθήνας (Γ’ Σεπτεμβρίου αρ. 56 στον 1ο όροφο), με ποικίλη Κοινωνική, Πολιτιστική, Ψυχαγωγική, και Εκπαιδευτική δράση.

Προσωπικά θα ήθελα να παροτρύνω κάθε Έλληνα Αιγυπτιώτη όπου και αν βρίσκεται να είναι περήφανος για την ιστορία μας ανά τους αιώνας.

Ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου, Ειδικός Γραμματέας, νιώθω την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας με αισιοδοξία την πορεία μας προς το μέλλον, υπάρχουμε και θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s