O Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, σε επίσκεψή του στην Αυστρία, μιλάει στον Hephaestus Wien

det_kadis

 

 Von Georg Gstrein

 

1)  Θα ήθελα να μας αναπτύξετε τις πολιτιστικές σχέσεις Κύπρου – Αυστρίας. Αναφέρομαι ιδιαίτερα στις μόνιμες εκδηλώσεις που υπάρχουν στις 2 χώρες.

Γενικότερα οι σχέσεις των δύο χωρών είναι άριστες. Τον περασμένο Δεκέμβριο υπογράφηκε στη Λευκωσία Μνημόνιο Συναντίληψης στους τομείς της Παιδείας, του Πολιτισμού και των Τεχνών για την περίοδο 2015-2020, το οποίο διαλαμβάνει επισκέψεις καλλιτεχνών, προώθηση εκδηλώσεων που προβάλλουν τον πολιτισμό της μιας χώρας στην άλλη χώρα, ανταλλαγή  εμπειρογνωμοσύνης σε πολιτιστικά θέματα καθώς και ανάπτυξη συνεργασιών για κοινά Ευρωπαϊκά και Διεθνή προγράμματα.

Στα πλαίσια αυτά, η Αυστρία συμμετέχει τακτικά στο Διεθνές Φεστιβάλ σύγχρονου χορού ενώ Κύπριοι καλλιτέχνες συμμετέχουν σε διαφορά Φεστιβάλ στην Αυστρία. Επίσης, Κύπριοι νέοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα υποτροφιών για Διαμονή στην Αυστρία (Artists in Residence Program).

Επιπρόσθετα, στην Κύπρο η Πρεσβεία της Αυστρίας οργανώνει εκδηλώσεις προβολής του πολιτισμού της Αυστρίας ενώ και το Πολιτιστικό Κέντρο της Κύπρου στη Βιέννη οργανώνει εκδηλώσεις προβολής του Κυπριακού πολιτισμού στην Αυστρία.

Υπάρχουν επίσης συνεργασίες στα πλαίσια της Europeana (της ψηφιακής βιβλιοθήκης για τον πολιτισμό της Ευρώπης), της EUNIC (της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εθνικών Ινστιτούτων Πολιτισμού) καθώς και της Unesco, στον τομέα της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

 

2)  Το ταξίδι σας στην Βιέννη είναι επίσκεψη εργασίας σωστά? Τι συνομιλίες κάνατε  με τoυς δύο ομόλογούς σας?

Το ταξίδι μου στη Βιέννη είναι υπηρεσιακό και έχει δύο βασικούς σκοπούς.

Καταρχήν είχα την ευκαιρία να συναντήσω τους Αυστριακούς ομόλογούς μου στα θέματα της Παιδείας και του Πολιτισμού και να ανασκοπήσουμε τη συνεργασία μας. Συγκεκριμένα, συναντήθηκα με την Υπουργό Παιδείας και Γυναικείων Υποθέσεων στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Αυστρίας, κα Sonja Hammerschmid. Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε το άριστο επίπεδο σχέσεων των δύο χωρών και συζητήθηκαν περαιτέρω δράσεις για υλοποίηση του Μνημονίου Συναντίληψης για την Εκπαίδευση, τις Τέχνες και τον Πολιτισμό μεταξύ των δυο χωρών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε δράσεις που αφορούν την αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, την εκπαίδευση για το περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη και τη διδασκαλία της Γερμανικής Γλώσσας στην Κύπρο.

Συναντήθηκα επίσης με τον Υπουργό Πολιτισμού και Τεχνών  κ. Thomas Drozda. Στη συνάντηση συζητήθηκαν τρόποι προώθησης των άρθρων του Μνημονίου Συναντίληψης των δύο χωρών που αφορούν τις Τέχνες και τον Πολιτισμό, με έμφαση στην ανταλλαγή καλλιτεχνών από τις δυο χώρες και την κοινή συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Συζητήθηκαν επίσης θέματα που σχετίζονται με την  Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα Πάφος 2017 και τη συνεργασία των δύο χωρών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018.

Ο δεύτερος σκοπός της επίσκεψής μου ήταν να παρακολουθήσω την καθιερωμένη πλέον μεγάλη ετήσια «Κυπρίων Συναυλία» που διοργανώνεται από το Κυπριακό Πολιτιστικό Κέντρο στη Βιέννη και τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στο παγκόσμια αναγνωρισμένο Μέγαρο Φίλων Μουσικής της Βιέννης την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016. Με αφορμή την καθιερωμένη αυτή διοργάνωση παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Brahms – Saal δύο κυπριακά μουσικά σύνολα νέων συντελεστών, το κλιμάκιο της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων της Κύπρου υπό τη Διεύθυνση του Γιώργου Κουντούρη και το φωνητικό σύνολο του Μουσικού Λυκείου Λευκωσίας υπό τη Διεύθυνση και διδασκαλία του Λοΐζου Λοΐζου. Μαζί με τα νέα παιδιά της Κύπρου συμμετέχουν επίσης οι καλλιτέχνες Κύρος Πατσαλίδης, Ζωή Νικολαϊδου, Κατερίνα Κουρή, Γιούλη Καραγκούνη, Έλσα Γιαννουλίδου, και Μπάμπης Βελισσάριος, οι οποίοι θα παρουσιάσουν στη φημισμένη αυτή σκηνή έργα μεγάλων κλασσικών συνθετών καθώς και παραδοσιακά τραγούδια της Κύπρου.

 

3)  Πόσο τοις εκατό του συνολικού προϋπολογισμού της Κύπρου αφιερώνεται στην Παιδεία και πόσο στον Πολιτισμό?

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Κράτους προβλέπει δαπάνες ύψους €5.280.005.317. Ο συνολικός προϋπολογισμός για το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ανέρχεται σε €993.724.472 (18.8 % του συνολικού προϋπολογισμού). Ο προϋπολογισμός για τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες ανέρχεται σε €17.126.022, ωστόσο, δράσεις που συνδέονται με τον Πολιτισμό αναπτύσσονται και από άλλες υπηρεσίες τόσο του ίδιου του Υπουργείου όσο και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως το Τμήμα Αρχαιοτήτων, το οποίο υπάγεται σε άλλο υπουργείο, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού, κ.λπ.

 

4)  Μιλήστε μας  για τις εκδηλώσεις στα πλαίσια της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης   PAFOS 2017

Η κεντρική ιδέα του Προγράμματος Πάφος2017 είναι να αποτελέσει η Πάφος ένα «Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού». H ιδέα αυτή βασίζεται σε μια παράδοση χιλιάδων χρόνων, τότε που ο πολιτισμός αναπτυσσόταν σε ανοιχτούς χώρους και στην επιτακτική ανάγκη για ένα νέο τρόπο σκέψης, ζωής και αντίδρασης έτσι ώστε να μπορούμε να επανασυνδέσουμε τους ανθρώπους με τους ανοιχτούς χώρους της ευρύτερης περιοχής της Πάφου.

Η Πάφος ήταν πάντα το σταυροδρόμι της Ανατολικής Μεσογείου και μέσα από τη σύγχρονη πολυπολιτισμική πραγματικότητα της φιλοδοξεί ότι ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα θα συνδέσει μέσα από τις δράσεις της την Ανατολή και τη Δύση. Η Πολιτιστική Πρωτεύουσα θα λειτουργήσει ως γέφυρα πολιτισμού μεταξύ της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.

Θα παρουσιαστούν 150 έργα και 300 δράσεις που προέρχονται από την Κύπρο, πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως και άλλες χώρες. Μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να βρει πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Πάφος 2017 (Www.pafos2017.eu).

 

5)  Επειδή γίνεται λόγος για την επίλυση του Κυπριακού προβλήματος σε μια ενιαία Κυπριακή Δημοκρατία. Έχετε ήδη έτοιμο το πρόγραμμα ένταξης των Τουρκοκυπρίων στο σχολικό σύστημα? Αν ναι αναπτύξτε μας  αυτό το σύστημα. Αν όχι πότε σκέπτεστε να το διαμορφώσετε?

Τόσο στο σύστημα που προβλεπόταν στο σύνταγμα της κυπριακής δημοκρατίας όσο και στα σχέδια λύσης που παρουσιάστηκαν κατά καιρούς, τα εκπαιδευτικά συστήματα των δύο κοινοτήτων λειτουργούν ξεχωριστά. Αυτό που θα επιθυμούσαμε βέβαια, είναι και τα δύο εκπαιδευτικά συστήματα, σε περίπτωση λύσης, να συνεργάζονται και να αναπτύσσουν δράσεις που αποσκοπούν στην ειρηνική συμβίωση όλων των νόμιμων κατοίκων της Κύπρου καθώς και στο σεβασμό της διαφορετικότητας, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της ιστορικής ταυτότητας του καθενός. Σημειώνω ότι ήδη οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων έχουν δημιουργήσει Τεχνική Επιτροπή για την Εκπαίδευση, η οποία προτείνει μέτρα που αποσκοπούν στο να φέρουν από τώρα μαθητές και εκπαιδευτικούς των δύο κοινοτήτων πιο κοντά, στο πλαίσιο προγραμμάτων εκπαίδευσης για την ειρήνη.

 

6)   Βρισκόμαστε σε μια εποχή που Έλληνες και Τούρκοι μαθαίνουν ο ένας την γλώσσα του άλλου με μεγάλη χαρά και παρόλες τις δυσκολίες με την Τουρκία αυτή την εποχή. Το Σισμανόγλειο δεν έχει πια θέσεις για άλλους μαθητές και έχουν αρχίσει φροντιστήρια Ελληνικής Γλώσσας. Το ίδιο αντίστοιχα υπάρχουν στην Ελλάδα. Οι Τουρκοκύπριοι οι περισσότεροι γνωρίζουν πολύ καλά Ελληνικά. Τι θα γίνει σε περίπτωση επίλυσης του Κυπριακού θα υπάρχουν μαθήματα Τουρκικής γλώσσας για τους Ελληνοκύπριους? Έχετε προβλέψει κάτι για αυτό?

Τα Τουρκικά προσφέρονται εδώ και πολλά χρόνια ως μάθημα επιλογής στη Μέση Εκπαίδευση. Τα τουρκικά προσφέρονται επίσης στα Κρατικά Ινστιτόυτα Επιμόρφωσης χωρίς δίδακτρα για Ελληνοκύπριους μαθητές κάθε ηλικίας και αντίστοιχα τα ελληνικά σε Τουρκοκύπριους.

Επίσης, ακόμα και σήμερα, Τουρκοκύπριοι μαθητές επιλέγουν να φοιτούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία που βρίσκονται στις ελεύθερες περιοχές. Μάλιστα, σε δύο σχολεία (Δημοτικό και Γυμνάσιο Αγίου Αντωνίου), όπου φοιτούν οι μεγαλύτεροι αριθμοί μαθητών εφαρμόζονται μια σειρά από δράσεις, που τους διευκολύνουν, συμπεριλαμβανομένης και της διδασκαλίας της μητρικής τους γλώσσας.

 

7)  Είστε πρόεδρος μιας Τεχνικής Επιτροπής Περιβάλλοντος που συνομιλεί με μια αντίστοιχη Τουρκοκυπρίων. Σε τι πορίσματα έχετε καταλήξει από κοινού για την περιβαντολλογική προστασία της Κύπρου.

Ήμουν Πρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής για το Περιβάλλον, από το 2008 μέχρι και την Υπουργοποίησή μου, το 2014. Η επιτροπή αυτή είχε καταλήξει σε μια σειρά από συμφωνίες για συνεργασία σε ένα ευρύ φάσμα περιβαλλοντικών θεμάτων. Βλέπετε, τα περιβαλλοντικά προβλήματα δεν γνωρίζουν διαχωριστικές γραμμές. Κάποιες από τις συμφωνίες αυτές υλοποιήθηκαν και κάποιες άλλες όχι, για διάφορους λόγους.

 

8)  Υπήρξατε διάσημος Βιολόγος, πιο από όλα τα  Project  που έχετε αρχίσει ιδιαίτερα στα πλαίσια του  Κυπριακού Πανεπιστημίου δίνει ακόμα καρπούς?

Ασχολήθηκα αρκετά με τη διατήρηση της Κυπριακής βιοποικιλότητας και ιδιαίτερα ειδών που απαντούν αποκλειστικά στην Κύπρο και κινδυνεύουν με εξαφάνιση. Ένα έργο το οποίο ξεχωρίζω, αφορά τη μελέτη της βιολογίας και τη διατήρηση των τοπικών ενδημικών ειδών του Πενταδακτύλου, των ειδών δηλαδή που απαντούν αποκλειστικά στον κατεχόμενο Πενταδάκτυλο και σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου. Αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς, ήταν, μέσα από τη γνώση που αποκτήθηκε και τις δράσεις που αναπτύχθηκαν, να διασφαλίσουμε τη διατήρηση αυτού του μοναδικού μέρους της φυσικής μας κληρονομιάς που κινδυνεύει άμεσα.  

Ο Υπουργός παιδείας της  Κύπρου με τους δύο ομόλογούς του.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s