Θα γίνουν τελικά μάστερ τα πτυχία των πολυτεχνικών σχολών;

mixanikoi

 

Στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή το νομοσχέδιο για ισοτιμία των πτυχίων πολυτεχνικών και γεωπονικών σχολών, τα οποία θα είναι ισότιμα με μάστερ

 ‘’Κόντρα’’ Πρυτάνεων-Υπουργείου Παιδείας για μεταπτυχιακά και διδακτορικά – Απογοήτευση από την Σύνοδο των Πρυτάνεων για την διακοπή του διαλόγου με την πολιτική ηγεσία

 

ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ

chdiafonidis@empros.gr

 

Το σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά ήδη έχει σταλεί στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, αλλά έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στην πανεπιστημιακή κοινότητα, η οποία κατηγορεί την αναπληρώτρια υπουργό Σία Αναγνωστοπούλου ότι αλλάζει τα πάντα στα ΑΕΙ προς το χειρότερο με τη σποραδική ψήφιση διατάξεων για μικρά ή μεγάλα θέματα. Εκτός των άλλων, στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο περιέχεται διάταξη, η οποία προβλέπει ότι τίτλοι Πανεπιστημιακών Τμημάτων ή Σχολών με θετικό-εφαρμοσμένο προσανατολισμό πενταετούς ή εξαετούς φοίτησης είναι ισοδύναμοι με μεταπτυχιακά διπλώματα υπό τη διεθνή ονομασία «MASTER», όπως αυτά χορηγούνται από Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης, αλλά και όσων χωρών της αλλοδαπής ακολουθούν αντίστοιχη πρακτική.

Ένα παλιό αίτημα που επανήλθε για πολλοστή φορά

Το θέμα της αναγνώρισης των επιπλέον ετών φοίτησης στις πολυτεχνικές σχολές (πέρα από την τετραετή φοίτηση των υπολοίπων σχολών) ως μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, πάει πολύ πίσω στον χρόνο ως αίτημα. Από την δεκαετία του 1980 το θέμα είχε τεθεί από πανεπιστημιακούς, αλλά και δημοσίους υπαλλήλους μηχανικούς, όταν θεσπίστηκε και το επίδομα του 5% για το μεταπτυχιακό δίπλωμα. Το έθεσε εκ νέου στην Σύνοδο του Ερεβάν το καλοκαίρι του 2015 η εκπρόσωπος του κ. Μπαλτά (τότε Υπουργού Παιδείας) κα Τόνια Μοροπούλου, πρώην Αντιπρύτανης του ΕΜΠ, κατά την πολυεθνή συνδιάσκεψη των Υπουργών Παιδείας 46 χωρών. Το μόνο θέμα που έθεσε η ελληνική αντιπροσωπεία ήταν τα Master των σχολών πενταετούς φοίτησης, κάτι που δεν περιλήφθηκε στην επίσημη ανακοίνωση της Συνόδου. Όπως δήλωσε στο «Ε» ο Αντιπρύτανης του ΔΠΘ, καθηγητής Παντελής Μπότσαρης, η πανεπιστημιακή κοινότητα θεωρεί ως δεδομένο όλα αυτά τα χρόνια πως ο τίτλος σπουδών των πενταετούς φοίτησης πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας ισοδυναμεί και με μεταπτυχιακό τίτλο, δεδομένου ότι στο εξωτερικό οι βασικές προπτυχιακές σπουδές είναι τρία έτη, συν δύο του μεταπτυχιακού. Για τον λόγο αυτό, όσοι φοιτητές πολυτεχνικών σχολών επιθυμούν να συνεχίσουν με σπουδές στο εξωτερικό, λαμβάνουν πιστοποιητικό από τις γραμματείες των σχολών όπου καταγράφονται οι πιστωτικές μονάδες 300 ECTS, που είναι ισοδύναμες θεωρητικά με ένα master σε ίδρυμα του εξωτερικού. Στην πράξη όμως επικρατεί μια σύγχυση αναφορικά με την βαθμολογική και μισθολογική ιεράρχηση των κατόχων.

Η ισοδυναμία που επιχειρείται και οι αντιδράσεις από τα ΤΕΙ

Σύμφωνα με τη διάταξη, η ισοδυναμία του πτυχίου με Μάστερ ισχύει μόνο για τα Τμήματα ή τις Σχολές οι οποίες προσφέρουν σπουδές γνωστικού αντικειμένου με θετικό-εφαρμοσμένο προσανατολισμό, έχουν πρόγραμμα ενιαίας και αδιάσπαστης πενταετούς ή εξαετούς φοίτησης και διαθέτουν επαρκή σε εύρος και λογική διάρθρωση μαθήματα, που καλύπτουν ολόκληρο το εύρος του σχετικού γνωστικού αντικειμένου, περιλαμβανομένων και επαρκών μαθημάτων εμβάθυνσης (προχωρημένου επιπέδου) διάρκειας δύο τουλάχιστον εξαμήνων. Το αίτημα αυτό για τα Μάστερ είχε τεθεί δεκάδες φορές κατά το παρελθόν από τα Πολυτεχνεία και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, αλλά κανείς υπουργός δεν το είχε ικανοποιήσει. Όπως ήταν αναμενόμενο, για άλλη μια φορά η διάταξη αυτή προκαλεί τη σφοδρή αντίδραση των ΤΕΙ, τα οποία ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να την αποσύρει, καθώς κρίνουν ότι πλήττονται τα επαγγελματικά τους δικαιώματα ακόμη περισσότερο και διευρύνονται οι ανισότητες μεταξύ των πτυχιούχων.

Αλλάζει λειτουργία και το κόστος των μεταπτυχιακών σπουδών

Το θέμα της ισοτιμίας των πτυχίων με Μάστερ δεν είναι το μόνο που απασχολεί την πανεπιστημιακή κοινότητα. Το κυριότερο θέμα είναι αυτό των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα, αφού στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι το ποσό του τέλους εγγραφής προσδιορίζεται για όλη τη διάρκεια σπουδών και το ύψος του δεν υπερβαίνει το ποσό των 500 ευρώ για μεταπτυχιακά διάρκειας δύο εξαμήνων, 750 ευρώ για μεταπτυχιακά διάρκειας τριών εξαμήνων και 1.000 ευρώ για διάρκειας τεσσάρων εξαμήνων. Το τέλος εγγραφής καταβάλλεται τμηματικά, όπως ορίζει ο Κανονισμός Μεταπτυχιακών Σπουδών. Σχετικά με την αμοιβή των καθηγητών που συμμετέχουν σε μεταπτυχιακά προβλέπεται ότι δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του ακαθάριστου βασικού μηνιαίου μισθού καθηγητή πρώτης βαθμίδας.

‘’Πάει πίσω’’ η συζήτηση λόγω του ανασχηματισμού της κυβέρνησης

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων, της οποίας αυτό το διάστημα προεδρεύει ο Πρύτανης του ΔΠΘ κ. Καραμπίνης, σε έκτακτη τηλεδιάσκεψη που είχε την περασμένη Πέμπτη, εξέφρασε την απογοήτευση για την διακοπή της συζήτησης από την πλευρά της ηγεσίας του Υπουργείου και την κατάθεση του σχεδίου νόμου πριν ολοκληρωθεί η συζήτηση. Το ομόφωνο ψήφισμα της Συνόδου αναφέρεται στην βιωσιμότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και την ποιότητα των διδακτορικών διατριβών, τα οποία τίθενται σε αμφισβήτηση με τις αλλαγές που προωθούνται. Στο ψήφισμα η Σύνοδος τονίζει ότι διαπίστωσε με απογοήτευση, πως μετά την κατάθεση των θέσεών της για τα Μεταπτυχιακά και τα Διδακτορικά προγράμματα Σπουδών, διεκόπη ο διάλογος και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχώρησε στην κατάθεση του σχεδίου Νόμου στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή. Διατυπώνει τη θέση ότι το σχέδιο νόμου έχει την κατεύθυνση της υπερ-ρύθμισης και δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Σπουδών και τη ποιότητα των διδακτορικών Διατριβών σε όλα τα Πανεπιστήμια, ενώ σημειώνει ότι οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές συνδέονται άμεσα με την αναπτυξιακή δυνατότητα της χώρας και τα Πανεπιστήμια αποτελούν εγγύηση της λειτουργίας και της ποιότητάς τους. Η Σύνοδος υπογραμμίζει, τέλος, στο ψήφισμα πως: «περιμένει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τη συνέχιση του διαλόγου, ώστε να προκύψει ένα σχέδιο νόμου που θα επιτρέψει την αποτελεσματική λειτουργία των μεταπτυχιακών σπουδών». Αυτό φαίνεται ότι θα καθυστερήσει μετά και τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης και τις αλλαγές στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

πηγή empros.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s